چکیده

در تربیت ديني دانش آموزان، دو عامل خانواده و مکتب نقش بسیار برجسته تري نسبت به ديگر عوامل دارند و در واقع اين دو عامل هستند كه شخصیت افراد را شکل مي دهند. در مدرسه هم اين معلم است كه نقش برجسته تري نسبت به ساير عوامل دارد. با توجه به اينکه تربیت ديني به «شناخت آموزههاي دين، تبديل اين شناخت ها به باورهاي قلبي و به كاربستن اين باورها در رفتارهاي فردي واجتماعي »تعريف شده است، معلم ميتواند با تقويت روحیه ي حقگرايي و قدرت تفکرو تشخیص حق از باطل در دانش آموزان، الگو دهي رفتاري به آنان و انتخاب شیوهي مناسب دربیان آموزههاي ديني و پاسخ مناسب به پرسشها و شبهه ها، دانش آموزان را در راستاي تربیت ديني هدايت كند.نتايج نشان مي دهد كه به رغم تقسیم كار در نظام تعلیم و تربیت مدرن، نقش معلم در تربیت ديني دانش آموزان نه تنها كاهش نیافته،بلکه به دلیل هجوم انواع فرهنگهاي نامطلوب بر اذهان و افکار نسل جديد، ايننقش برجسته تر و وظیفه معلم سنگین تر شده است؛ زيرا آينده ي يك جامعه و امت دردست معلم است. اگر او نتواند افراد مفید و هماهنگ با اهداف جامعه تربیت كند،يك ملت را به تباهي مي كشاند. نظارت و مراقبت مستمر از دانش آموز بايد در تمام مراحل وجود داشته باشد تا تلاشهاي معلم ودانش آموز به نتیجه برسد. همکاري و هماهنگي تمام معلمان و به كارگیري اصول تربیت ضروري است. هماهنگي و هم عقیده بودن همهي معلمان ضمن تأيید حق بودن دين اسلام موجب ياد آوري و تکرار آموزه ها نیز ميشود. در صورتي كه معلمان در جهت تربیت ديني دانش آموزان با يکديگر همانگ نباشند يا اصول تربیت را به درستي بکار نگیرند، موجب تنفر دانش آموز از دين ميشود.

 

نویسنده: ظریفه نقدی آستمال

تربیت ,معلم ,دانش ,ديني ,معلمان ,آموز ,تربیت ديني ,دانش آموزان ,ديني دانش ,اصول تربیت ,دانش آموزان، منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وبلاگیجات پرنسس اسکای استار دستگاه جوجه کشی بازدید ساز کلینیک زیبایی جورواجور هر چی که بخوای راهنمای کامل مراحل چاپ وبلاگ نام نیک